10 augusti 2013

Sju år emellan

Vi flyttade in i vårt hus i mitten av december 2005. Det allra första som åkte in i huset var en julgran. Och stereon. Sen klädde vi julgranen och lyssnade på julmusik. Sen, flyttade vi resten av möblemanget. För såna är vi.

I juli året efter satt jag och skissade på hur en del av trädgården kanske skulle kunna se ut om typ en 5-10 år. Sådär som man gör ibland när man har tråkigt. På skissen ligger huset i ovankant, precis HÄR där den här texten är. På bilden asså. Inte i verkligheten. Då skulle jag precis ha blivit nerslagen av bokstäver eftersom vårt arbetsrum ligger där. Ju. *himlar med ögonen*  

Ja, ni ser ju själva. Mysigt va? Och va snyggt ritat det är!! Ett litet växthus. En pergola längs med kortsidan på huset. En oval gräsmatta med lummiga planteringar runtom. Tydligen ville jag ha en bananplanta oxå. Och en liten damm med näckros. Naaww.... gulligt.


Förra veckan, sju år senare sånär som på ett par tre veckor, satt jag återigen och skissade på hur samma del av trädgården kanske skulle kunna se ut om typ en 5-10 år. Sådär som man gör ibland när man har tråkigt.

Eehh... ja. Man kan väl säga att mina skisskunskaper har degenererat under årens lopp. Men, mina idéer för hur trädgården ska se ut är fortfarande ganska lika. Litet växthus. En pergola längs med kortsidan på huset. En oval gräsmatta med lummiga planteringar runtom.

Vaddå? Att det har gått 5-10år sen den första bilden? Och att det rimligtvis borde se ut i verkligheten som det gör på bilden? JAMEN NU BLEV DET VÄL ÄNDÅ EN TRIST STÄMNING HÄR INNE!! Hålla på och märka ord på det där sättet.

Pffft... nu går jag ut i trädgården istället. På min gräsmatta. Som kanske kommer att se ut som på någon av skisserna där uppe. Eventuellt. OM jag känner för det. Om 5-10 år. Sådär.


/ak

13 kommentarer:

  1. Hahaha, vilket underbart inlägg! :D
    5-10 år är ju såå långt fram i tiden! Ända tills det inte är det längre, och man inser att man skulle ha hunnit med allt det där redan...
    Men du sa väl aldrig nåt om vilka år du pratade om?! Det kan ju ha varit 2011, 2015, 2017, 2020 och 2035 du menade, det är också fem år...
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att det är skisskunskaperna som har degenererats. Det är snarare pennorna som har gjort det. Jag testade med en gammal penna häromdagen och den var värdelös att skriva med...

    SvaraRadera
  3. Carro - ja, det är ju JÄTTElångt fram i tiden. Oavsett när man räknar från. Faktiskt. Snudd på science-fiction lixom. Det är så skönt med läsare som förstår en. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  4. Respelion - aaaah.... *slår handen för pannan* SÅKLART!! Jösses så skönt. Jag trodde det var jag som börjat rita dåligt! Tssss... borde jag ju fattat att det var pennorna. Ska genast byta.

    Man kanske skulle testa en krita?


    /anna-karin

    SvaraRadera
  5. Det blir sällan som man tänkt sig...min syster och jag började en tjusig kurs i trädgårdsdesign i England på distans. Vi lyckades aldrig avsluta den kursen, om det berodde på distansen till England eller på distanserna i min trädgård vet jag inte. Dock blev det en hel del skisser på hur det skulle kunna se ut...eller hur vi skulle vilja att det såg ut.
    Vissa detaljer har vi lyckats göra, vissa är påbörjade och de flesta finns fortfarande bara på skisserna... ;-) Tror de kallas drömmar! :-)
    /Anna- Karin

    SvaraRadera
  6. Det blir sällan som man tänkt sig...min syster och jag började en tjusig kurs i trädgårdsdesign i England på distans. Vi lyckades aldrig avsluta den kursen, om det berodde på distansen till England eller på distanserna i min trädgård vet jag inte. Dock blev det en hel del skisser på hur det skulle kunna se ut...eller hur vi skulle vilja att det såg ut.
    Vissa detaljer har vi lyckats göra, vissa är påbörjade och de flesta finns fortfarande bara på skisserna... ;-) Tror de kallas drömmar! :-)
    /Anna- Karin

    SvaraRadera
  7. Anna-Karin, först måste jag bara säga. GUUUUU' vicket tjusigt namn du har. Verkligen. Urtjusigt!

    Och sen, men hallo... det var ju ända till England. Det är ju typ... aslångt bort. Hav emellan och allt. Och lägg sen till distansen till din trädgård och distanserna I din trädgård. Näe, jag är imponerad att ni försökte. OCH att ni fick skisser där saker redan är på g eller t.o.m gjorda. Respect, lixom.


    /anna-karin

    SvaraRadera
  8. Man måste ju "bo in" trädgården först för att verkligen veta hur man vill att den ska se ut.
    Om 5-10 år...då... hm..kan man vara säker på så kort tid... :D
    / Teppi

    SvaraRadera
  9. Teppi - näe, just det. Kan man vara säker? Man kanske inte alls vill ha ett växthus då utan... eh... en helikopterplatta? Man vet ju lixom inte. Bäst och slö...jag menar planera lite till. Ja... just.


    /anna-karin

    SvaraRadera
  10. Ja eller så vänder man på kuttingen. Jag har grävt och funderat, gått upp gångar där det är naturligt att gå men med helheten i bakhuvet. Sen mätte och antecknade jag och nu har jag ritat.. :-)Har ritat hela den här regniga förmiddagen ska strax gå och hämta några akvarellpennor... ..fundera på vilka färger som skall få vara var. Det skulle inte ens bli trädgårdslikt där. Det skulle bara-vara en tillfällig mellanlandning för växterna. Som det kan gå :-)

    Dröm och planera på! Carina

    SvaraRadera
  11. Carina - ja, man måste ju få drömma. I förra trädgården var jag ute på vintern. Ritade gångar och rabatter i snön. Funkade jättebra. Fast grannarna tyckte jag var komplett galen. ;)

    Akvarellpenner säger du. Pretty advanced, lixom. Själv har jag en risig blyertspenna. LOL


    /anna-karin

    SvaraRadera
  12. Fniss.. vilket underbart inlägg. Och så himla roligt skrivet. Kul att hitta hit. Måste läsa mera.
    Ha en fortsatt finfin kväll!

    SvaraRadera
  13. Anna-Karin, hehe... man tackar. Och du, vilket fantastiskt snyggt namn du har. Verkligen. Ursnyggt! ;)

    Välkommen hit!


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...