1 augusti 2013

Alchemilla mollis, Jättedaggkåpa

Alchemilla mollis, Jättedaggkåpan, är en underbar perenn. Tycker jag. Täcker bra. Härliga, stora blomkaskader i lime. Och bladen! Ulliga och gullig. Håller en vattendroppe perfekt. Eller två.

Jag flyttade två av mina stora kåpor iförrgår och under så fanns det bebisar. Många bebisar. De bor numera i varsin kruka i väntan på utplantering. Jag ska göra en daggkåpehäck längs med trappan ner till garaget. Åååhhh, så jag inte tycker om den trappan. Grus. Med ogräs. Eller vänta. Ogräs... med lite grus. Och "gräsmattan" eller om jag ska vara helt ärligt ogräsmattan, sprider sig in. Usch och fy. Näe, en tät häck av daggkåpa kommer förhoppningsvis sätta stopp för ogräsets spridning ut i trappan. Det växte ingenting under dem i rabatten i alla fall. Där var det tomt. Bart. Och mörkt. Det är bra. När man vill stoppa ogräs.



Som den här trappan. Titta så underbart det ser ut. Fast min är mer skuggig så jag fyller på med strutbräken och sen högre upp lite mer soltåliga växter.
Källa
Källa

Så tänker jag nu. Vi får se om jag tänker lika om ett tag. Det brukar ändra sig. Hur man tänker.


/anna-karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...