8 november 2013

DIY Enkla pappersrosor. Och ett presentförslag




Jag är väl ingen större rosvän. Om sanningen ska fram. Jag går lixom inte igång på rosor. Vare sig äkta eller oäkta. Eller... jo. Gamla rosor är ju oerhört vackra. Och Austinrosor. Men annars är jag ganska ljumt inställd till rosor. Fast ibland så vill man ju ha något litet på någonting. En liten ros på på en handgjord presentask. Till exempel. Då gör jag såna här. De här är enkla. Och stilrena. Det gillar jag.

 

  

Om man vill kan man ju klippa ut blad och limma fast under dem, så blir det ännu mer blomlikt. Men det gör inte jag. Då blir det för mycket helt plötsligt. Bara en enda ros på ett paket räcker gott och väl. Men det där, det gör man ju som man vill själv vill med.



Du behöver: 
  • Ett papper. Jag tycker inte det ska inte vara för tjockt (tycker blommorna blir finare då) utan runt 80-100 grams blir bra. Som ett vanligt kopieringspapper alltså, eller lite tjockare. Det är oxå bra om båda sidor är någorlunda fina eftersom båda sidorna kommer att synas. 
  • sax
  • lim

1. Klipp ut en cirkel från ditt papper och klipp sen ut en spiral från cirkeln. Du börjar klippa utifrån och arbetar dig inåt mot mittpunkten och det gör inget alls om det blir ojämnt. Tvärtom. Jag skulle säga att det är önskvärt. Ju bredare band du klipper, desto "högre" blir blomman. Det är oxå smart att inte ha tvärt avklippt i början som jag har här. Klipp en mjuk sväng i början, så blir mitten snyggare på blomman sen.
  



2. Nu ska du rulla upp spiralen. Jag tycker om att ha något att börja rulla på, typ en tunn strumpsticka eller nåt. Det gäller att rulla ganska hårt, men inte så hårt att man viker pappret. Eftersom man rullar upp en spiral som en rulle, så kommer det bli lite knöligt. Pappret kommer inte riktigt vilja som du vill. Försök att hålla den inre spiralkanten i fas hela tiden och låt ytterkanten få fladdra ut. (se bilden till höger)

  



3. När hela spiralen är upprullad och du har kommit in till den lilla rundeln i mitten... så lägger du ner blomman på bordet. Beroende på papperskvalitet så kommer spiralen att fjädra ut mer eller mindre. Du kanske måste hjälpa till om den är för hårt rullad så att du får en blomform. Den här blomman är rullad av en cirkel på ca 10 cm och jag har inte justerat bredd eller något innan jag tog fotot. Bara för att ge en idé om hur stora blommorna blir.




4. Lägg en liten klisterdutt på botten av blomman och tryck försiktigt till så att det fäster. Låt den ligga och torka ett litet tag och sen är den färdig.

 





Presenttipset då?

Känner du någon som oxå gillar små söta saker att sätta på paket? Någon som gillar handgjorda presenter? Då tycker jag att du ska göra en hel massa rosor i olika papper. Sätt dubbelhäftande tejp på baksidan och lämna skyddspappret kvar. Sen gör du en fin presentask och fyller den med rosorna. Häpp... presenten klar! Jag lovar att det blir uppskattat.


Annars så kan du ju:

  • Lägga några på födelsedagstårtan. Men varna gäster om att de inte är ätbara. ;)
  • Limma fast den på en bit blomtråd och göra en hel bukett. (Böj en vinkel i ena änden av tråden som du limmar fast på undersidan av blomman.
  • Du kan använda blomman på gratulationskort
  • Fylla en tavelram
  • Gör en krans
  • ... du kan göra nästan vad du vill....



/ak



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...