11 november 2013

DIY Kottekrans



Min krans av kottar är klar och jag måste få säga - i all ödmjukhet - fy 17 va bra jag är!! Hehehe....

Kommer ni ihåg förra veckan när jag satt och kikade på olika kransar och försökte bestämma mig för vad vi ska ha på dörren till jul? Jag hittade ju den här kottekransen och blev alldeles förälskad. Det kliade och vibrerade i hela mig av ha-begär. Inte för att jag vill ha en på vår ytterdörr, vi har en mörk dörr så den skulle inte synas så bra, men någonstans skulle jag säkert kunna få in en liten kottekrans. Jag menar, hur svårt kan det vara? Om jag bara får en krans, så fixar jag en plats. Ok? Ok.

Sagt och gjort - jag bestämde mig för att göra en själv.

Kottarna
Dagen efter sågs jag trampa runt i den fasansfulla slänten och försökte hitta kottar. Det har ju vuxit vanlig svensk skogstall där i trettio år som förra ägarna höll nerklippta på 2-3 meters höjd. Vi har jobbat hårt för att få bort de och iår så kändes det äntligen som om vi har segern inom räckhåll. Det är fortfarande mycket, mycket kvar att göra, men de flesta tallarna är bort. Några finns dock kvar och det var deras kottar jag var ute efter. Vad jag inte tänkte på att tallar släpper sina kottar kontinuerligt... så de hamnar på backen. Osså regnar det på dem. Och det har regnat massor, den sista tiden. Och de blir blöta. Och läskiga. Och faller sönder. Ni fattar vart jag är på väg? Det var alltså inte alls så lätt att hitta kottar som jag först trodde, men till slut hade jag fått ihop en halv hink och bestämde mig för att det får räcka.

Ni såg vad jag skrev om regnet va? Mmm...  kottarna var blöta. VÄLDIGT blöta. Så, de fick ligga i pannrummet och torka i några dagar. Till alla småkryps stora glädje.
- Ojjj... är det reeedan vår? ... lixom.


Stommen
Ska man ha en krans av kottar, måste man ha något att sätta kottarna på. Jag hade planerat att göra en pilkrans att limma kottarna på, men... jag sa att det har regnat mycket va? Jag hade ingen lust alls att ge mig ut och bråka med pilen i regnet. Dessutom misstänkte jag att det skulle blir för tungt. En pilkrans väger mer än man tror. Och kottar väger oxå mer än man tror. Vad skulle jag göra? Jag ville ha en stomme som var lätt men inte för bulkig eftersom kottarna bygger väldigt mycket. Och då fick jag en toppenidé. Jag gör en av kraftigt papper och ståltråd. Och kraftigt papper har vi massor av. De kallas matkassar. Återbruk, baby! JAG VET!! Hur smart är jag inte?! ;)


Du behöver:

  • kottar
  • en stor papperskasse
  • kraftig ståltråd, typ 2mm
  • avbitare
  • hammare
  • smältlim + pistol
  • julsnö på sprayflaska



Förberedelser
Börja med att plugga i limpistolen så hinner den bli varm tills det är dags att börja limma kottar. 
Plocka även ut en handfull riktigt fina kottar som du kan limma dit sist. Då hamnar de ytterst och kan dölja eventuella fulkottar.


Gör så här:

1. Öppna upp papperskassen i botten, kräng påsen ut-och-in och riv av handtagen.
2. Knykla ihop påsen tills du får en krans.

 


3. Linda papperskransen med ståltråden så att formen håller lite bättre. Gör även en ögla på baksidan så du kan hänga upp kransen.
4. Slå några slag med hammaren på ståltråden och pressa ihop påsen något. Detta för att få en lite plattare form så det blir lättare att limma dit kottarna.



5. Välj en kotte och en plats på kransen där den ska sitta. Limma dit den. Var inte snål med lim.
6. Välj en ny kotte och limma dit den. Och en till och en till och .....


  


7. Efter ett tag kommer du märka att platserna att limma kottar på börjar ta slut. Då tar du fram finkottarna och limmar dit dem där du tycker de passar. Gör inget alls att limma kotte på kotte. Blir bara snyggare och du döljer eventuella hål som kassen kan synas igenom.

8. När du är nöjd med kottarna sprejar du de med lite julsnö och fäster en snyggt band i upphängningsöglan på baksidan av kransen.

9. Häng upp mästerverket.





Jag vet inte vad ni tycker, men jag är sjukt nöjd. Nu får den hänga på öppna spisen fram till 1 december när jag plockar fram alla de andra juldekorationerna. Då ska den få bli julfin och få ett julband att hänga i.



/ak


4 kommentarer:

  1. Åh!!! Nu är jag impad! =) Det blev ju skitsnyggt!
    Och guuud så smart att återbruka lite matkassar! Tyvärr är jag lite för miljöhjältig för att göra det själv, vi har nämligen såna där papperskassar i kraftig plast som vi använder om och om igen... Hmm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Carro!! Ja, jag blev nästan lite imponerad av mig själv när jag kom det där med papperskassen. LOL Och, jo ... vi har såna stora kassar i plast oxå, typ IKEA kassar. Och de är extra bra när man kommer ihåg att ta med sig dem när man åker och handlar. *host host* ;)


      /anna-karin

      Radera
  2. Tycker att du ska vara sjukt nöjd;) Jättefin! Jag gjorde nåt liknande för många år sedan till min mamma men den lackade vi på något sätt (säkert över 20 år sedan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helen! :D Ja, vi får väl se om jag sparar den här till nästa år eller om jag gör en ny. Det beror lite på hur den mår efter helgerna. ;)


      /anna-karin

      Radera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...