22 augusti 2013

Mina 5 trädgårdar

Jag har haft trädgård i nästan hela mitt liv. Jag pysslade mycket i mammas och pappas trädgård när jag var i tonåren och fortfarande bodde hemma och mitt rum var som en blommande djungel. Jag skyller på min far. Han var inte trädgårdsintresserad som så, men han visade mig någon gång för länge sen när jag bara var en liten flicka (typ på medeltiden alltså) hur man kunde få en avocadokärna att gro genom att låta ena änden hänga ner i vatten. Det var ju som magi och var tvunget att utforskas. Det var då mitt rum blev djungelfierat. Senare grävde jag upp en tredjedel av mammas och pappas gräsmatta och gjorde trädgårdsland. Det tyckte mamma var sådär. Då blängde hon lite på pappa.

1. Trädgård nr 1 tillhörde min allra första egna lägenhet som låg i ett litet rött hus som var en fristående flygeln till en gammal herrgård i Bromma, Stockholm. Lägenheten var på 57kvm och tomten på ca det dubbla. Det första vi gjorde var att jordfräsa hela gräsmattan och plantera potatis. "För då blir jorden bra", sa min far till sin då 19-åriga dotter. En himla massa potatis blev det. För en ensam tjej. *rullar med ögonen*







2. Trädgård nr 2 låg i Spånga, Stockholm och tillhörde ett gammalt hus från 1909. Det var gult med vita knutar och sadeltak. Det första vi gjorde var att slipa och måla flaggstången. Sen renoverade vi inomhus. För sån är jag.

Vi hade 12 gamla äppleträd i trädgården. På våren när de blommade, låg vi på rygg på en filt under ett blommande rosa-vitt hav. Och lyssnade på surret från tusentals bin och humlor.







Sen blev det ett uppehåll på några år med lägenhet i Sundbyberg, Stockholm, ny man och "stadsliv". Men ingen av oss ville bo så länge så....


3. Trädgård nr 3 låg i Vällingby, Stockholm och tillhörde ett gavelradhus i ett sprillans nybyggt område. När vi flyttade in hade de hade inte rullat ut gräsmattan ännu utan detta gjordes under första veckan. Men först fräste de upp jorden eftersom den hade tryckts till under byggtiden. Och det var ju bra. Tyvärr brydde de sig aldrig om att packa ihop jorden igen, utan när vi klev ut på gräsmattan första gången, så sjönk vi ner till fotknölarna. Då sa vi alla förvånat:
- Oj!
Och de följande veckorna kunde man sen se hur områdets nya husägare, hoppandes tog sig fram och tillbaka på sina gräsmattor på eftermiddagar och kvällar. För att pressa ner jorden. Och få en plan gräsmatta som man inte sjönk ner till fotknölarna på.


4. Trädgård nr 4 låg i Marieberg, Karlskrona. Vet inte om jag borde kalla det för trädgård... fast... jag hade ju rabatter. Och liiiiten gräsmatta. Så liten att jag klippte den med sax. På riktigt! Vi bodde där medans vi letade hus, så vistelsen blev kort. 8 månader. Då odlade jag mest i krukor. Och så gjorde vi en sandlåda till dottern i ena rabatten.


5. Trädgård nr 5 är vår trädgård vi har just nu. Den ligger i Nättraby, ca 8km väster om Karlskrona och den är utan tvekan den största med sina 1666 kvm. Och tre etage. För den är backig. Det är jobbigt med backiga trädgårdar. Du kan läsa om etage 1 HÄR. Inlägg om etage 2 och 3 kommer. Snart. Senare. Jamen TJATA INTE... de är på gång. Men det är faktiskt JOBBIGT att gå upp och ner, upp och ner. Och fotografera. I vår backiga och halv-sjabbiga trädgård.

Hur många trädgårdar har du haft?


/ak



1 kommentar:

  1. Härlig beskrivning av dina trädgårdar! Jag är inne på min första, om jag inte räknar den jag växte upp i. Och jag hade faktiskt lite odlingar där också. Och så klippte jag gräset och krattade löv. Och mossa. Så jag har nog haft två trädgårdar trots allt. =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...