15 augusti 2013

Mina favoriter - marktäckare Del 1.

Marktäckare är bra. Riktigt bra. De täcker marken. Det hörs på namnet lixom. Och om marken och jorden inte ligger bar, så kan inte ogräset slå rot. Det är RIKTIGT bra. Jag har funderat mycket på marktäckare på sistone. Kanske för att mina marktäckare just nu kan sammanfattas i ett ord: ogräs. Ogräs borde väl egentligen bara vara saker som inte är gräs? Buskar, träd, rosor, morötter....  men det är det ju inte. Ogräs är saker som inte är gräs och som man inte vill ha i gräsmattan - ogräsiga saker. Fast mina ogräs växer ju överallt. Inte bara i gräsmattan!? Jag blir så förvirrad.

Jag bryr mig i alla fall inte så mycket om vad som händer i gräsmattan. Är det grönt och mjuk att gå på med bara fötter funkar det för mig. Men, i mina rabatter vill jag gärna själv styra lite. Och då är det bra med marktäckare.

Mitt tyckande om marktäckare, baseras nästan helt på tidigare trädgårdar. I tidigare liv. I andra städer. Här och nu, har jag mest ogräs. Än så länge i alla fall. Kanske de här inte kommer att fungera alls i en zon 1 trädgård, när det fungerade jättebra i en zon 3 trädgård? Jag vet inte. Risken är väl att de växer för mycket. Som ogräset.

Nog pratat - här är min lista över mina favoritmarktäckare utan inbördes ordning. Del 1. Del 2 kommer någon annan gång. Om jag känner för det. Man vet inte så noga med mig.


Källa
Myskmadra - Galium odoratum

Skira vackra blad. Likaså vita, stjärnformade blommor. Som doftar! Som en liten dröm som seglar på vita moln.... men.... låt dig inte luras. Myskmadran är en VÄLDIGT aggressiv. Inte så att du behöver vara rädd för en utskällning när du tar din morgonrunda i trädgården. Mer så att den förintar all annan växtlighet. Och när jag säger förintar, menar jag förintar.

Det sägs, att det är en av de få plantor som klarar av att utkonkurrera kirskål! Och med tiden blir rötterna en 15cm tjock matta. Som tovad ull. Det vill man ju inte ha i perennrabatten. Men under ett träd kanske det inte gör så mycket? Eller i ett allmänt sjabbigt och jobbigt hörn av trädgården? Trots att den är "lite" aggressiv, älskar jag myskmadran. Och på vissa ställen vill i alla fall jag hellre ha en tät matta av skira vita blommor, än annat otyg.



Källa
Röd sockblomma - Epimedium rubrum

Aaahhh... sockblomman. Varje blad ett litet mirakel i grönt och mörkt rött. Så underbart vacker i halvskugga med Hosta.

Men, rotsystemet ligger rätt grunt så man får passa på den med vatten. Och höns. Om man har höns. Det har jag. Höns gillar att sprätta. Då är grunda rotsystem inte bra. Faktum är att det är riktigt dåligt med grunda rotsystem då. Så jag vet inte om sockblomma funkar för mig nu. På rätt ställe kanske. Tills jag hittar rätt ställe tråååånar jag.  






Hasselört - Asarum europaeum

Nu pratar vi allvar. Hasselörten är en fantastisk marktäckare. Långsam i starten. Vill lixom känna sig för. Se som omkring. Men sen! Underbar. *suckar lyckligt*

I den förra trädgården drog jag upp plantor från frö och det gick bra. Men det tog tid. Så bäst är att plantera den och sen glömma bort den. Då helt plötsligt en dag så står man där och stirrar på en tät bollaktig tuva av glansiga, mörkgröna blad. Och säger:
- "Ååhh"... och "Oooohh".... och "Aaaahhhh"

Så gjorde inte jag. Jag stirrade på mina små fröplantor JÄTTElänge innan det blev en tuva. Det var rätt trist. Så lita på mig. Glöm bort den. Helt. Den tål torka oxå. Så verkligen....glöm bort den.



Källa
Plister - Lamium maculatum

Plister finns i en uppsjö av olika varianter. Jag är förtjust i vitt och grönt så jag gillar White Nancy. Fast vanlig rosenplister med rosa blommor är inte dum heller. Den är vintergrön. Det gillar jag. Och den sprider sig gärna - men den är ändå lätt att hålla i schack. Det gillar jag oxå.

Och dessutom, ryktet säger att den är... *lutar sig närmre* kanin och rådjurssäker. Det gillar jag MEST!! Haha...  Sixten kanin kommer att bli såååå blåst på konfekten. ;)

Kan det bli bättre??


Såå... har du några toppenbra marktäckare att dela med dig av? 


/ak


7 kommentarer:

  1. Håller med! Marktäckare måste ju vara det absolut bästa man kan ha i en trädgård. Och träd. Det andra är bara grädde på moset! Jag gillar faktsikt penningblad också, även om de kan ta över lite väl mycket och sprider sig hej vilt. Men den gröna kortkorta mattan som väller ut över min lilla plattsättning tycker jag är tjusig.

    SvaraRadera
  2. Mm.... penningblad har vi mycket av. Lite FÖR mycket av. Så mycket att jag är benägen att kategorisera det som ett ogräs här. När jag bodde i Stockholm då var penningblad superbra. Växte lagom på något vis. I alla fall i vår trädgård. Men här nere i Blekinge? Mamma mia!! :/

    Och jag håller med. Träd är oxå bra. Så man får ett tak i trädgården. :)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  3. Jo, den är snudd på ogräsig här också. I början försökte jag få bort den, men nu har jag valt att omfamna den också. Men den behöver vårdas oömt :-)

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa din blogg!
    Jag har ingen erf av höns men min erf av sockblomma är att den är torktålig.
    Du fick mig att skriva upp hasselört på önskelistan!

    Annan marktäckare: smultron. De är så trevligt, men kan nog inte hålla emot tex kvickrot.
    Sågspån är annars suveränt. Mycket lätt att rensa bort det som ändå kommer upp.

    SvaraRadera
  5. Katarina, ja smultron är inte dumt. Och gott. Och fint att trä upp på strån. Ända tills de där eländiga hönsen kommer igen. De snokar rätt på allt gott. LOL Men... jag hämnas. Jag tar deras ägg. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  6. Aha... ..tack för tipset! Myskmadra-lotterivinst ska genast flyttas från sin plats bland snygga perenner på åkern och få ett helt eget avskilt hörne. Har alltid trott att det är en 'mjuk' växt ända tills jag tog i den...

    Bergenia kan jag slå ett slag för. Den toktråkiga växten, ja för andra då. Den finns numera i många vackra namnsorter. Lagom hög för att verkligen kväva ogräs, trivs överallt, lätt att hålla i schack.

    Tack för platsen i din bloggroll och din sköna språkbehandling! Carina

    SvaraRadera
  7. Carina - japp, flytta myskmadran från fina perennerna. Genast! Iaf om du vill ha perennerna kvar. ;) Men den är bedårande. Söt. Ljuvlig. Underbar. Men, du vet vad man säger - i de lugnaste vatten... ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...