17 augusti 2013

Måste-blommor

Imorse, när jag fortfarande var mellan sömn och verklighet, fick jag en uppenbarelse. Ja asså, inte en sån där med vingar på ryggen och en guldring käckt på svaj över skallen. Näe... en trädgårdsuppenbarelse. Den var riktigt bra. Är ni beredda? Nu kommer den. Jag måste fokusera på stommen i trädgården INNAN jag börjar dutta med detaljerna, som blommor och lull-lull sånt.
JAJAJA... NI KAN SLUTA RULLA MED ÖGONEN NU!!!
Chokladblomman, Cosmos atrosanguineus
Jag vet, jag vet... att börja med stommen är lixom grundkurs 1.a när det gäller trädgård. JAG VET!! Men man kan väl glömma. Va? Men, eftersom jag nu är en lurig jävel så kom jag på att jag kan dutta lite med blommor och lull-lull ändå. I krukor så klart. SLUTA RULLA MED ÖGONEN SA JAG!!!


Vit rosenskära, Cosmos bipinnatus
Asså... jag är ingen blommänniska som så. Jag är bladmänniska. ÄLSKAR vackra blad. Är något ljumt inställd till blommor.

Ta rosor till exempel! Austinrosorna och alla de gamla sorterna tycker jag är väldigt vackra. Men vill jag ha någon? Mmm....nä. Jag vet lixom inte riktigt vad jag skulle göra med den. Jaaaa, joo trycka ner den i backen. Men sen då? Det är helt enkelt lite för mycket primadonna över rosor. OM det fanns en riktigt mörkt, mörkt röd ros (gammeldags typ) då kanske jag skulle testa en. Kanske sätta ihop den med någon Miscanthus och en Hosta .... eller något annat lite stramare i formen. Men, näe, rosor är vackra hos andra. Och på bild. I min trädgård - not so much. MEN, släpp mig lös bland hostor, miscanthusar, bambu och liknande och jag går ner i brygga av lycka.

Stjärnflocka, Astrantia major

Men det finns ju några blommor som jag ändå gillar. Såna som jag alltid gillat. Såna som jag alltid sått/köpt/planterat om, vart jag än flyttat. Mina "måste-blommor" helt enkelt.

Tyvärr kom jag av mig lite när vi flyttade ner hit. Fokus flyttades. Och mina måste-blommor har inte ens funnits i trädgården ännu. *hänger med huvudet i skam* Dags att korrigera detta till 2014! Och dessutom, liiite blommor bör man ju ha för att lätta upp bladmassan och skapa djup och intressepunkter och allt det där. Och så man kan plocka lite blommor till födelsedagar eller gå-bort-presenter. Så, några av mina måste-blommor som jag tänkte dra upp/köpa och använda i krukor nästa år är de som finns här i inlägget. Det finns fler... men det här är de viktigaste.

  • Chokladblomman
  • Vit rosenskära
  • Stjärnflocka
  • Luktärtor
  • Tulpaner och narcisser, massor med tulpaner och narcisser. 

LuktärtLathyrus odoratus

Tänkte vara smart och hålla mig till få sorter så här innan stommen är på plats. Egentligen är det inte sååå mycket arbete med stommen. Det är en gammal trädgård - eller gammal och gammal, det är en 60-tals trädgård - med stora träd och rejäla buskar. Med gräsmattor. Och ogräs. Och igenvuxna trädgårdsgångar. 

Så, jag måste forma den lite. Peta lite här och peta lite där. Fixa till. Strama upp. RENSA! Och det går lättare om det inte är en massa blommor och lull-lull som står ivägen. Om inte annat för att jag blir mer fokuserad. 

För det är faktiskt väldigt lätt att börja peta med lull-lullet istället för att köra tunga skottkärror. Lixom.

Har du några måste-blommor? Såna som bara MÅSTE finnas i trädgården.


/ak 

4 kommentarer:

  1. Vallmo...den rosa dubbla....heeelt underbar...jag har döpte den till Poppy love.... :)
    /nina

    SvaraRadera
  2. Jaaa, vallmo. Vallmo är härlig. Hmm... den kanske man skulle ta och skriva upp på listan? ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  3. Zinnia,ringblommor o luktärt bland sommarblommor!
    Finns många växtträsk jag hamnat i o ur ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Hehehe....jo, så är det nog. I o ur växtträsken. Fast det är rätt trevliga växtträsk. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...