6 oktober 2013

Sista morotsskörden

VILKEN DAG!! Strålande sol. Varmt. Blå-blå himmel. Riktig britt-sommar.

Stora lönnen i underbar höstskrud.

Perfekt dag för att städa odlingskragarna. Ja ja... jag vet. Det borde kanske ha gjorts tidigare.  Men nu blev det inte så. Utan det blev idag. Och det är ju inte som om jag haft grödor i som behövdes skördas. Trodde jag!!

Kolla va med morötter det fanns kvar!! Ok, några enstaka förstod jag fanns kvar, men inte så här många. Insåg att jag måste ha blivit lurad. Å det grövsta. Lurad av kanin och höns som ätit upp blasten på de flesta och jag har inte tänkt på att kolla närmare. Trodde faktiskt att familjen hade varit där och ryckt några och tänkte att det var väl bra. Nyttig och gott. Osså var det bara kanin och höns. Rackarns lurendrejare.

Del av skörd. Alla morötterna ville inte vara med på bild. 

Det ställde dock till det. Hur lagrar man morötter? I kylskåpet blir de alltid mjuka. Och trista. Och det slutar med att de åker på komposten. Men, efter en Googling (Google is your friend, om du inte visste om det) så hittade jag lösningen. Plasthinkar. Med lock. Sagt och gjort. Jag klippte av blast och tvättade morötterna rena och ploppade ner de i en större plasthink. Med lock. 

Nu får den hinken stå ute i skuggan. Tills det blir för kallt. Sen får den stå på vinden. Tills det blir för kallt. Då åker den ner i källaren. Tydligen kommer morötterna hålla sig fin-fint ända fram tills i vår på det här sättet. Fast antagligen kommer de vara slut långt innan det är källardags. Kanske innan vindsdags oxå. Vi får väl se.

/anna-karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...