29 oktober 2013

Köttsuppe... dé é gött dé

Lyxkäk

Kommer ni ihåg Anton, Emils pappa? Han gillade köttsoppa. Det gör jag med. Hemmagjord köttsoppa kan vara det godaste som finns. Och enkelt att laga är det oxå. Det tar lite tid eftersom köttet ska kokas, men det sköter sig självt, så man behöver ju inte stå och dalta med det. Mmm.... köttsoppa. Det är gott det.


Klassisk köttsoppa (som köttsoppa ska vara)

Ingredienser 
4 port.

Godsaker
ca 1,5 l vatten
ev. 1 buljongtärning (beror lite på hur mycket vatten du tar)
600 gram nötkött (bog rekommenderar jag, eller högrev)
2 tsk salt
2 st lagerblad
10 st hela vitpepparkorn
3 st morötter
2 st palsternackor
1 st purjolök
1 knippe persilja, finhackad
vitpeppar, malen


Gör så här:

1. Häll upp vattnet i en gryta och lägg i köttstycket, salt, pepparkorn och lagerblad. Koka upp och låt köttet koka i ca 1.5 timme eller tills det är mört. Jag brukar skumma buljongen lite så att den blir klarare, men det är inget krav. När köttet är färdigt, tar du upp det och lägger det åt sidan och silar buljongen som du sen häller tillbaka i grytan.


2. Skala rotsakerna och skär dem i skivor. Lägg rotsakerna i buljongen och låt dem koka i 10 min.
 



3. Skiva under tiden purjolöken, lägg i den och koka ca 10 min till.



4. Skär köttet i mindre bitar (men inte för små bitar, det ska vara lite att tugga på) och lägg ner det i soppan. Och här kan jag inte starkt nog betona att ni ska SKÄRA BORT FETT OCH SENOR. Jag vet vad TV-kockarna säger "all smaken sitter i fettet så spara det, blah blah blah..." men det finns ingen människa som blir lycklig av att få en stor fettklump eller tjock sena i munnen. Blääähh... bort med det! Ge det till hunden eller katten. De älskar det. 













5. Smaka av med salt och peppar och strö över persiljan. Klart!












Även om köttsoppa kanske är "enkel" mat, så tycker jag inte man ska tveka att bjuda på det om man ska ha en lite enklare, mer casual middagsbjudning. Goda vänner emellan sådär. Alla människor gillar god, vällagad mat och det behöver inte vara så komplicerat alla gånger. Dessutom tycker jag definitivt att du ska göra den dagen innan. Då får den stå och gotta till sig en natt och då blir den ÄNNU godare. Och som bonuspoäng behöver du inte bekymra dig om att stå i köket samma dag som gästerna kommer. Baka eller köp ett gott, lite rustikt bröd och bjud till, kanske lite blandade goda ölsorter och sen en smarrig efterrätt på det och de kommer att höja dig skyarna. Jag lovar.


/ak


2 kommentarer:

  1. Ser smarrigt ut det där, soppa är ju så gott nu när det börjar bli kallare ute. Ska nog testa din köttsoppa nästa gång det blir soppa till middag här hemma:)//Thea

    SvaraRadera
  2. Ja, Thea gör det! Du kommer inte att ångra dig. Bara köttet får koka sig mört så blir det så gott. Och att allt fett och alla senor är borta. Bläähh...

    Nu ska vi äta vår soppa. Mmmm.... gott.


    /ak

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...