28 oktober 2013

Pumpa i papier mache

En Halloween utan pumpa är ju som popcorn utan salt. Som sill utan nubbe. Eller som en godispåse utan lakrits. Otänkbart, helt enkelt. Men det där med att hålla på och skära ur en pumpa är inte riktigt min grej. Har gjort det några gånger och jag säger bara ett ord - KLEEEEETIGT!! Visst... man behöver ju inte skära ut den. Man kan ha den som den är. Osså kan man ställa ut den på verandan efter Halloween. Osså glömmer man bort den. Så den ruttnar. Och blir äcklig. Finns de som har gjort så. Har jag hört. *host host*



Näe.... iår ville jag ha något mer bestående. Och varför inte göra en i papier mache då, till exempel? Den kan man glömma hur mycket som helst. Den är lika fin ändå. Om man nu är en sån som glömmer bort pumpor. *host*


Till själva formen behöver du:
  • En vanlig liten plastpåse från affären. En sån som man plockar frukt och grönsaker i.
  • Tidningspapper
  • Gummiband

Gör så här:
  • Fyll påsen med ihopknölat tidningspappret, tryck ihop ganska ordentligt och knyt ihop påsen när du är nöjd med storleken.
  • Trä gummibanden runt påsen. Använd 2-3 gummband per sektion för att få en tydlig form. Det går nog att använda vanligt snöre oxå men jag tog vad jag hade till hands. Jag började med att försöka tejpa formen, men det funkade inte alls för mig. Vet att vissa gör så dock så du får prova dig fram till vad som funkar för dig.
När du är nöjd med formen börjar kladdet igen. Eftersom jag är lat har jag återvunnit texten från mina papier mache bokstäver som du hittar HÄR.

Här börjar återvunnen text. Hurra för återvinning!! 
Först behövs papper. Återvinner du (och vem gör inte det idag) så är det bara att börja leta efter reklamblad och gamla dagstidningar. Om du använder reklamblad se till att ta de som känns som tidningspapper. De stora matkedjornas utskick brukar funka bra. Du vet, de där stora, som är som morgontidningarna var förr. Plocka bort ev. häftklamrar och börja riva remsor. Jag rev mina mellan 2-3 cm breda men det är upp till dig. Gör inget alls om de blir ojämna och dana. Till vecken på pumpan så kan det vara bra att ha lite smalare remsor, så att det inte blir så mycket knöl runt om
TIPS! Använd tunna latexhandskar både när du river pappersremsorna och när du limmar. Det blir så väldigt mycket lättare att göra rent händerna sen.
Sen behöver man lim. Det finns säkert tusen olika recept på limmet som man använder, men jag är lat och valde det enklaste jag kunde hitta - vatten och vetemjöl. Japp, that's it. Det ska vara ungefär 50/50 av varje, men jag höftade hej vilt. För jag är lite wild och crazy sådär. Så häll upp ett par deciliter vetemjöl ...typ...i en skål och häll sen på kallt vatten, samtidigt som du vispar ordentligt. Tjocklek som vanlig välling funkade bra. Sen är det bara att börja kladda. Och det är kladdigt!



Dotterns pumpa hon håller på att jobba med
  • Ta en remsa och doppa i limmet. Se till att båda sidor blir ordentligt kladdiga och dra av överskottet genom att placera remsan mellan ena handens pekfinger och långfinger och långsamt dra remsan uppåt med andra handen. 
  • Sätt fast remsan på pumpan. Försök att få det så slätt som möjligt. Kan vara lite knepigt emellanåt och då kan det underlätta att använda mindre bitar papper.
  • Limma på ett lager pappersremsor på pumpan och låt torka över natten. Fortsätt likadant i ett par varv till. Ibland behövs det mer, ibland mindre. Man får prova sig fram. Viktigt dock att låta det torka ordentligt innan man lägger på nästa lager. 
  • Stjälken gjorde jag genom att "snurra upp" remsor. Jag byggde upp lite i taget tills jag var nöjd med storleken. 
  • När pumpan är helt torr kan den målas. Om det finns lite ojämna ytor eller hårda hörn så kan du slipa lite med sandpapper först. Torka av med lätt fuktig trasa och sen kan du måla i den färg du tänkt. 
  • ELLER... så gör du som jag gjorde. Köper orangea servetter och decouperar fast dem med hemmagjort hobbylim. (50/50 trälim/vatten). Dela först servetterna i sina lager, så att du bara har det färgade topplagret och riv det sen i remsor som tidigare. Limma fast med lim och pensel. Fast jag fick lägga på ganska många lager för att det skulle täcka bra. 


Så var det med det. Det tar lite tid med all torkning emellan, men samtidigt är det väldigt kul att se hur ens mästerverk växer fram.

Har du fått blodad tand nu? Jamen då har jag mer Halloweenpyssel åt dig. Följ länkarna där nere *pekar* så hittar de övriga Halloweendekorationerna i Huset Hallström detta nådens år 2013. Eller så kikar du in på fliken Pyssla och skapa INNE, där uppe. *pekar upp*


/ak




Halloweendekorationer i Huset Hallström 2013. 

Svärm av fladdermöss


Häxans brygdskafferi

Papier mache bokstäver


Enkla spöken





1 kommentar:

  1. Eller hur!! Att du ens vågar sitta ensam i vardagsrummet! ;)

    Puss gumman.


    /mamma

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...