26 september 2013

Att sätta mål

Varför känns det som om vissa människor alltid vinner? De hittar alltid de roliga jobben. De har alltid massor med pengar kvar mitt i månaden och kan köpa vad de vill. Varför flyter vissa fram genom livet på en räkmacka?

Jag har varit på en föreläsning. Om mål. Vad är ett mål? Hur sätter man upp mål? Det var oerhört intressant och givande. Och Ola Wallström från Mera Mål AB, lyckades skaka om det jag trodde jag visste om mål. Ni vet, de ska vara realistiska, tidsatta, mätbara etc. Eftersom jag uppenbarligen inte köper den inställningen och hittills har sugit på att sätta mål och resultaten har blivit därefter, så kanske det är dags att tänka på nytt sätt?

Enligt Ola så är skillnaden mellan "vinnare" och "förlorare" en enda sak. Attityden. Och attityd är en mix av tankar, känslor och handling. När de tre arbetar tillsammans har du en bra attityd och får oxå bra resultat. Ola förklarade det naturligtvis mycket mer ingående och tydligt, men i korthet kan man väl säga att det handlar om att tänka nya tankar för att få nya resultat. Typ så här:

Bild och text är av mig, men de är baserade/kopierade från det
Ola (föreläsaren) visade.

Låter ju enkelt, eller hur? Men människan är vanedjur och vi följer helst gamla invanda hjulspår. Tänk själv när du är ute med bilen och det har kommit blötsnö, folk har kört och lämnat djupa fåror i snön.... och sen fryser det på. När man själv kommer körande så håller man sig så ju mycket det går i de uppkörda spåren för så fort man går utanför spåren, så skakar hela bilen och det gör nästan ont i själen när man hör hur bilen låter. Tänk om bilen går sönder? Ska den låta så där? Näe, jag går ner i spåren igen. Men.... om hjulspåren inte går dit du vill, så måste du ju ta dig upp från spåren. Annars får du gilla läget när du kommer till affären istället för till jobbet där chefen står och väntar. Dvs, om dina gamla tankebanor inte ger dig de resultat du vill ha, så måste du byta tankebanor. Att skylla på omgivning, chefer, kollegor, konjunkturer ... hjulspår duger lixom inte. DU har ansvaret för DITT resultat.

Så, tänka nya tankar för att få nya resultat. Och då måste man ju börja med vad man vill. Vad VILL jag göra? Nu har jag tur eftersom jag har gått Kompetensinventeringen på TRR och jag har fått en bild av vad jag vill göra. Och jag vill tillbaka till marknad. Det är där jag trivts bäst under åren och jag anser att jag har en hel del att bidra med.

  • Erfarenhet
  • Jag är duktig på att kommunicera med människor i olika situationer
  • Kreativitet
  • Lagspelare
  • Kan och vågar ta beslut
  • Sunt förnuft
Så, mitt mål? Det är inte riktigt färdigformulerat ännu, men ett nytt arbete på en marknadsavdelning ingår definitivt. När målet är satt och beslutet har fattats att nå målet... då börjar det riktiga arbetet - att nå målet. Kanske det visar sig att jag måste tillbaka till skolbänken? Jag vet inte. Men jag håller dörrarna öppna.


/anna-karin
Till min LinkedIn sida


UPPDATERING 2015-04-12
Det tog tid. Lång tid. Men gissa vad. I morgon måndag, börjar jag på mitt nya jobb. På Karlskronahems marknadsavdelning / kundtjänst. Där jag kommer att arbeta som Kundvärd och möta nya hyresgäster. Jag kommer att hålla informationsmöten, visa lediga lägenheter och mycket annat. Det är en helt ny tjänst så arbetsbeskrivningen är inte helt satt ännu. 

Jag = en väldigt glad Anna-Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...