22 september 2013

Skördetid

Ok, jag vet... jag vet. Mycket saft och sylt blir det nu. Vad kan jag säga? Det är skördetid. Hehehe... skördetid. Som om man vore lantbrukare. Och det kanske det är det vi är, vi trädgårdsmänniskor? Lantbrukare. I det lilla. Vi brukar i alla fall jorden. På ett eller annat sätt. Ibland med morötter, ibland med rosor. Det är bra. Vilket som. Och som brukare av jorden så måste man ju få skörda. Ibland med smörstekta morötter till köttet, ibland med doftande rosor på nattduksbordet. Det är oxå bra. Vilket som.

Underbart god sylt till höst och vinter.

Sista tiden har jag skördat äpplen. Och fläderbär. Och björnbär. Och kokat äppeldricka. Och fläderbärssaft. Och nu senast, björnbärssylt. Och saft. Uj uj uj.... den blev god. Tyvärr har jag en familj av stora saftdrickare så den saften kommer inte att räcka länge här hemma. Men, det gör inget. Det är gott så länge det räcker.

Jag har gjort äpplemos oxå. Den blev silkigt len. Och ljuvligt god. Satsen jag gjorde idag slängde jag lite kardemumma i. Den ska jag ha i frukostfilen under höst och vinter. Det är bra. Och JÄTTEgott.

Skördar du oxå? Morötter? Rosor? Fröer? Äpplen? Minnen?


/anna-karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...