25 september 2013

Vår trädgård Etage 2 - vardagsrummet

Ca 1600 kvm i tre etage, i Nättraby, 8 km väster om Karlskrona, Blekinge. Hus och tomt är från 1961 och vi har bott här sedan 2005, då vi flyttade ner från Stockholm. Vår tomt kan väl sammanfattas med ordet "backe" egentligen. Ingenting ligger i våg lixom. Det är små backar och trappor och slänter. Ö-v-e-r-a-l-l-t. Det är jobbigt. Väldigt jobbigt. 
Men att komma från en zon 3 trädgård, till en zon 1 trädgård är ju lite av en fröjd för en trädgårdsmänniska. En ynnest! Även om det är en backig trädgård. Tror man. Det är innan man inser att även om perener och grönsaker och ettåringar växer bra... så växer ogräset ÄNNU bättre. Vi var inte beredda på det. Vi kom hopplöst efter från start. Vi är fortfarande inte ikapp. I den här backiga trädgården så måste allt kärras upp och ner. Upp och ner. UPP OCH NER. Det.Är.Jobbigt.
Sen kan man ju fråga sig varför inget har hänt i trädgården. Vi har ju trots allt bott här en del år. Tjaaaa.... man måste ju fundera. Och planera. Och drömma. Och kanske planera lite till. Ta ett glas vin. Och drömma. Sen drev jag eget företag ett år och då blev verkligen inget gjort. 
(Det var för övrigt det år jag började med avel och försäljning av dammråttor. Det gick sådär.) 

* * * * *

Etage 2 - vardagsrummet
Poolhäng i hetta.

Här står huset. Bakvänt. Framsidan på huset står mot baksidan på tomten. Men det är bra. För då har vi altanen mot fina utsikten i söder-västerläge. Och poolen. Där blir det stekhett och då har vi poolhäng. Hela sommaren. Vi har kommit på att vi inte gärna åker bort länge på semestern. Vi bor ju lixom mitt i semestern. Så bra poolhäng har vi.

Poolhäng i solnedgång


Än så länge finns det en gräsplätt oxå. Men inte så länge till. Det ska bli mer altan. Med eldplats. Och matbord. Och segel över som solskydd. Växtligheten består av gräs i krukor än så länge. Och ett par Cordyline. Tills verandan är klar. Då ska jag ta tag i det mer på riktigt. Jag ser... bambu. Klematis. Miscanthus. Hasselört. Daggkåpa. Äsch... mina favoriter helt enkelt. Tänk om jag kunde ordna en skuggig hörna oxå? Då ska jag ha Parasollblad, Astilboides tabularis, där. Jag hade en planta som jag drog upp från frö med mig från Stockholm, men... det blev för soligt för den. Osså slarvade jag kanske med vattningen. *host host* Så den dog. Det tycker jag var ofantligt trist.

Gaveln på huset står mot söder. Förra ägarna hade en trist rabatt där. Med en modern klätterros. Som blommat med EN ful blomma en gång. På 7år. En pion. Som blommat med EN fin blomma en gång. På 7år. Med gullris. Som blommade varenda år men som nu är bortryckta. Och - ursäkta min Franska som man säger - en helvetes-jävla massa blå blommor som skulle kunna vara Scilla, men som jag tror är något annat. Som.Vägrar.Dö. De är väl fina så länge de blommar. Men sen står
Gavelrabatten. Och bry er inte om
gången. Och gräset mellan
plattorna. Se se... titta bort.
man där med bladen. Som lägger sig ner som en tjock matta. Och under mattan... där bor sniglarna. MÖRDARSNIGLARNA!!! Om de blå blommorna hade växt i 
gräsmattan hade jag åtminstone kunnat köra över bladen med gräsklipparen. Det är inte lika lätt i en rabatt. Längs en fasad. Med inget annat än en trist ros och en trist pion. 

Under sensommar och höst har jag försökt att vattna upp både ros och pion. Och i vår ska jag gödsla enligt konstens alla regler. Om jag inte får några fler blommor då, då skriker jag. Och svära kommer jag säkert oxå att göra. Och sen kommer jag att gräva upp både ros och pion. Pionen får en ny plats. Det får rosen oxå. På komposten. Jag är faktiskt ingen större rosvän och ska det vara rosor, ska det vara gammaldags rosor. Inte moderna rosor som ser ut som de man köper som bukettrosor i blomaffären. *ryser* F'låt ni som älskar rosor men ... näe, det är inget för mig.  

Men, jag är innerst inne en vänlig själ, så rosen får en chans till. 

I alla fall, rabatten är kvar. Men under bearbetning. Scillorna (eller vad det nu är) är under utrotning. Uppvattning av ros och pion har inletts och in har flyttat buxbom, höga gräs, daggkåpor, nävor mm. Det är väl inte den ultimata blandningen men det har blivit något av en mix-rabatt tills vi får mer ordning. Åja, och ölandssten. Vi har ölandssten längs trappan upp från etage 1 så den flyttar jag nu och lägger längs fasaden med hål för plantorna. Tanken är att vi ska bygga en pergola längs med gången och när det är klart blir det en mer genomtänkt plantering. 

Längs med kortsidan så finns en gräsmatta där planen är att VÄXTHUSET ska stå. *flinar och gnuggar händerna* Ett litet problem är pulkabacken. Japp... vi har en alldeles egen pulkabacke! Bra fart får man oxå. Tyvärr vill jag ha mitt växthus precis där och maken har en något avvikande åsikt om vart växthuset bör stå, så...  den diskussion sparar vi ett tag. Eller hur?! ;) 


Häcken mot grannen är... pil. Jamen asså, vad är det för Kalle Anka människor som har planerat den här trädgården en gång i tiden? Va? Pil! Omöjligt att få snyggt. Och snabbt som satan växer de. Lite som björnbär. Undrar om de är släkt med varandra? Men man kan göra roliga saker med pil. Staket. Och kransar. Till exempel. Och b
jörnbär kan man safta och sylta med. Mmmm.... gott.

På framsidan (på huset då... baksidan på tomten... är ni med?) har vi (ett numera tomt *gråter en skvätt*) hönshus, pallkragar för lite grönsaker och .... vänta på det... mer backar!! Fantastiskt va? Det finns i princip två våningar till, när man står här. Eller... platåer, kanske är en bättre beskrivning. Dels den som huset står på sen platå 1 upp bakom hönshuset och platå 2 upp strax norr om platå 1. JAG VET... det är extremt förvirrande. 

Platå 1 använder vi som både picknick och camping område. Jodå, det går jättebra att både picknicka och campa i trädgården. Kolla bara! När vi campade i somras släpade vi ut tre stora resårmadrasser. Och våra egna täcken och kuddar. Och riktiga lakan. 

Man sover väldigt mycket bättre i tält om man sover på en bra madrass med skönt täcke och kudde. Ute i friska luften. Och katten Sputnik höll på att gå ner i brygga av förtjusning. Han kunde både sova i våra sängar OCH hålla koll på reviret utanför samtidigt. Bättre än skivat bröd, lixom. 



När vi picknickar släpar vi upp stora filten. Och kuddar. Och liten korg med fika. Och kanske ett spel. Sen ligger vi och slappar däruppe i ett par timmar. Och blir såsiga. Och dåsiga. Och lyssnar på humlor och fåglar.


Platå 2 använder vi inte alls just nu. Det är ju jättehögt upp dit!! 



/ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...