9 december 2013

DIY Gör om en gammal julegran


Ibland får man idéer. Riktigt, riktigt bra idéer. 



Ser du den gröna granen där uppe till vänster? *pekar* Har du en sån? Jag misstänker att de finns i väldigt många svenska hem. Själv har jag haft min i en herre-jösses-massa år och använt den ...åhhh... säkert hela 2 gånger. Max. Inte 17 vågar jag sätta små, små juleljus som brinner ner snabbare än man hinner säga "ring brandkåren" i en gran gjord av knastertorrt trä! Näe.... den har inte varit något annat än minnen av en svunnen tid och varje år har jag tagit upp den ur jullådorna, tittat på den och sen lagt ner den igen.

I år, när vi plockade upp jullådorna märkte vi att vi hade fått mögel i en papplåda. Det var väldigt trist, för det var i den lådan jag hade många gamla, ärvda saker. Gamla halmbockar, tygtomtar och sånt. Lite typiskt oxå, eftersom alla de andra sakerna ligger i stora plastlådor. För att hålla fukten ute. Jättebra för glaskulor och sånt. *rullar med ögonen* Så, i den enda papplådan vi hade kvar, låg sakerna som verkligen skulle ha mått bra av att lagras i en plastlåda. Och näe, jag kan inte förklara hur det blev så. I alla fall - efter noggranna inspektioner så kände jag att prylarna inte skulle gå och rädda. De höll på att falla sönder i sina beståndsdelar och luktade riktigt otäckt.

I lådan låg även den här brandrisken till gran. Fortfarande i prima skick. Inte minsta tillstymmelse till mögel. Knastertorr. Så att den brinner upp snabbt och bra, ni vet. Eftersom jag - förutom de där eventuella två gångerna jag nämnde - aldrig använder den, inte ens för prydnad utan tända ljus, gick Älsklingen så långt som att fråga om jag verkligen skulle ha den kvar. Efter en viss tvekan - jag har ju ändå haft den JÄTTElänge - så sa jag, näe.... jag ska inte ha den kvar. Och Älsklingen pulade ner den i sopsäcken med de andra sakerna från papplådan och ställde den i källaren.



24 timmar senare gick jag ner och plockade upp den ur sopsäcken igen.
För jag fick en idé. En ganska bra idé tycker jag själv. 





Jag spraymålade hela granen matt vit. Och sen limmade jag små, små kottar jag plockat tidigare i höstas, på ljuskopparna och helt plötsligt blev det en gran jag mycket väl vill använda.




Först hade jag tänkt att den skulle bo på skänken på verandan men... näe.... den får bo inne. Under snöfallet. Tillsammans med de andra granarna och mina två träälgar.




Och Älsklingen... jodå, han tittade lite på mig och höjde frågande ett ögonbryn, när han såg att jag släpade upp granen igen. Men han har en ängels tålamod med alla mina hyss, den mannen. ;)


/ak








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...