1 april 2014

DIY Latmajas klä-om-en-stol-metod

När jag kommer på att jag vill klä om en stol, så vill jag att den stolen ska vara omklädd och klar typ... tja.... NU! Jag har inte lust eller tålamod att först behöva slita ut en miljard nubb eller häftklamrar med hjälp av naglar (som bryts), knivar (som böjs) eller saxar, tänger och skruvmejslar och sen ägna tid åt att leta fler häftklamrar till häftapparaten. För erkänn... det finns aldrig tillräckligt med klamrar i häftapparaten. Näe...det ska gå fort. 



Det gör det om man tejpar. Med vanlig vit maskeringstejp som finns i bygghandeln. Då pillar man bara upp en hörna någonstans, rycker till osså är det gamla tyget borta. 

(Jag var lite snabb med att rycka bort det gamla tyget och glömde bort att ta en bild innan det var borta. Det gråa tyget  på första bilden är "orginaltyget". Jag låter alltid hela och rena orginaltyger sitta kvar under de nya tygerna. Känns mer rätt så.)


Sen lägger man bara ut det nya tyget på bordet, lägger på sitsen ovanpå tyget och tejpar ena långsidan. Genom att dra på den andra långsidan och på kortsidorna så spänner man sen tyget och tejpar där med. Då brukar det vara enklare att använda flera korta tejpbitar.



Man viker hörnen lite snyggt och tejpar fast de med och till sist tejpar man ett lager till runt hela sitsen och så är det klart! Så himla smidigt. Och snabbt.

"Det håller aldrig" hör jag några skeptiker säga nu. Men det håller faktiskt utmärkt. Jag har klätt om stolar på det här sättet i flera år och har inte haft några problem alls. Och SKULLE man få problem, så är det bara att bättra på med mer tejp. 



Prova får du se! Latmajas klä-om-en-stol-metod är snabb, enkel och billig. Och vem gillar inte sånt? ;) 

/latmaja 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...