16 januari 2014

DIY Virkade vallmoblommor i koppartråd

Grått, grått, grått.... och sen som lök på laxen... grått. Vet ni vad det är? Jo, vädret här i Blekinge. Jag kräks på det här mörka, trista och gråa. Som tur är blommar mina orkidéer något makalöst just nu och jag går mest och tittar på de hela dagarna. Men det räcker inte. Det mörka och gråa smyger sin in överallt. Det får mig ur balans. Det är svart på morgonen, svart på kvällen och allt däremellan är bara en grå hinna av ... usch.

Jag vill ha vår. Sol. Grönt gräs och gröna blad på träd och buskar. Och blommor. Inte bara orkidéer i ett fönster. Trädgårdsblommor. Som man kan plocka små buketter av och sätta i små söta vaser och ställa lite varstans.



Jag vill kunna lämna altandörren öppen och känna dofterna som smyger sig in i huset. Jag vill höra fåglar och insekter som tjatar med varandra och skyndar från blomma till blomma.

Jag vill ha vår. Näe.... jag BEHÖVER vår. Nu. Eller åtminstone några soliga dagar. I följd. 

 


Det var med de här tankarna jag vandrade upp till min studio för att se om jag kunde få mig själv på bättre humör. När jag städade senast hittade jag alla mina rullar med färgad koppartråd och lät de stå framme för att försöka hitta på något att göra med dem. Och när jag nu kom upp, irriterad och grinig över vädret och såg alla de härliga färgerna tänkte jag.... hmmmm..... varför inte virka några söta vallmoblommor av koppartråden? Det är åtminstone liiiite vårigt.





Jag har virkat rätt mycket i koppartråd. Och silvertråd. Och guldtråd. Jag drev eget företag för något år sen där jag designade och gjorde smycken. Framförallt smidde jag i sterling silver, men ibland och speciellt innan jag började med smidet, använde jag även färgad koppartråd då och då.


 

 


Och det är lite skillnad att virka i koppartråd jämfört mot vanligt garn, eftersom metalltråden är styvare än garnet. (Naturligtvis.) Därför bör man vara lätt på handen och inte hålla för hårt i arbetet. Håller man för hårt trycker man bara ihop allt och det blir lögn att försöka fortsätta virka.

Koppartråden jag använder är ungefär 0,3 mm tjock och jag använde en virknål i stl. 1,75 mm. Egentligen finns det inga regler för hur de ska se ut eller hur många maskor du lägger upp. Men så här gjorde jag. Enklast möjliga.


START:  Lämna en ände på ca 25-30 cm och virka 3 lm och virka sen ihop dem till en ring med 1 sm i sista lm.
VARV 1: Virka 2 fm i varje m v runt  = 6 fm
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm v runt = 12 fm.
VARV 3: Virka 2 fm i varje fm v runt = 24 fm
VARV 4-5: Virka 1 fm i varje fm v runt. Klipp av tråden och fäst änden.

ELLER... om du vill:
VARV 6: Avm. var tredje m. varvet ut. Klipp av tråden och fäst änden.

 



Du fäster blomman vid blomstjälken genom att böja toppen på en blomstjälk i metall med en rundtång och pressa ihop så gott du kan. För ner stjälken i mitten av blomman, se till att kroken häktar i koppartråden och fäst blomstjälken genom att linda den långa änden du lämnade i början, runt stjälken. Linda upp hela tråden. Upp och ner. Så att det täcker.

Nu kan du böja stjälken som du vill så att de ser lite vallmoaktiga ut. Leta sen reda på en liten vas och låtsas att det är en nyplockad liten bukett av blommor du har framför dig. Vallmo eller .... något annat.




Jag vet att våren kommer. Så småningom. Men just nu känns den långt borta. Då är det tur att små fantasiblommor i färgad koppartråd kan muntra upp en så länge.



/ak















1 kommentar:

  1. Gud så snygga! Är sugen på att prova virka i koppartråd också, tack för du delar med dig av hur man kan tänka när man virkar i koppartråd! :)

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...