12 december 2014

DIY Gör din egen trillingnöt



Det är ju snart är jul och just nu så köps det en hiskelig massa godis i Sverige. Speciellt chokladaskar. Denna fantastiska lilla uppfinning. En vacker ask fylld med små, ljuvliga bitar av lycka. Alla varsamt omsvepta av mjuk och sammetslen choklad. Genialiskt ju! Och mest säljs det kanske av Aladdinasken, denna svenska institution bland chokladaskar. Och godast av de alla i den röda asken är ju trillingnöten. Jag menar.... choklad och nötter. Så enkelt. Så gott. Och helt ärligt,  vad är väl en jul utan Kalle på tv och en röd Aladdinask på bordet? Det hör lixom bara till. Eller... gjorde i alla fall. För kommer ni ihåg sveket tidigare i höstas?



Jag håller med kommentarerna - HELA PRALINSVERIGE ÄR KORRUPT. Och nej, jag tvekar inte ens att ta till kraftuttryck - Det är åt helvete, helt enkelt. Detta kommer att stå dem dyrt. Marabou kommer att ångra dagen de tittade på trillingnöten och sa: äsch, den där gamla nöten kan vi slänga ut. SKÄÄÄMMS ... säger jag. SKÄMS. *hytter med fingret mot Marabou* Men, när man tänker på det så är det ju faktiskt väldigt lätt att ordna. Om tar de bort trillingnöten ur Aladdinasken, då tar jag bort Aladdinasken ur vår jul. Så enkelt var det. Moahahahahaa.....


Något annat som är enkelt - och gott - är att göra egna trillingnötter. Och det här ju himla praktiskt för då får man inte bara några ynka få goda praliner i asken, man får ett helt gäng. Till och med ett helt fat med ljuvliga, små bitar  av lycka. Alla varsamt omsvepta av mjuk och sammetslen choklad.





Ingredienser

400 g mjölkchoklad
100 g hasselnötter, rostade och skalade.



Gör så här
  • Smält 200 g av chokladen och blanda ner hasselnötterna i den. Tänk på att nötterna ska ha rumstemperatur. 
  • Lyft upp nötterna tre och tre och lägg för att stelna på en plåt med bakplåtspapper. 
  • Bryt av eventuellt spill. Smält 3/4 av den återstående chokladen och doppa trillingnötterna en gång till för ett tjockare chokladtäcke. Låt stelna igen.
  • Smält det sista av chokladen. Doppa en gaffel i och skvätt eller låt rinna choklad ner i ränder över chokladnötterna. Eller använd en sprits om du har det.

Blir chokladen grådaskig?
Choklad ska ju egentligen tempereras för att bli glansig och fin och inte så där grådaskig (blooming, kallas det på fackspråk) som den kan bli ibland. Den är helt ok att äta ändå, men det ser ju onekligen lite trist ut. Om du inte orkar hålla på att temperera, kan du göra som jag gör. De blir inte så glansiga, men man slipper det grådaskiga i alla fall. (Oftast.) Om det ändå inte blir bra, kan man alltid lägga ett lager choklad till ovanpå.

Koka upp vatten i vattenkokare och hacka chokladen till flisor under tiden. Häll upp lite av det varma vattnet i en skål och ställ en annan mindre skål i. Gärna metallskålar. Lägg i 1/3 av chokladen i den mindre skålen och låt smälta. Rör lite då och då. När chokladen är helt smält, lägger du i resterande 2/3 av chokladen och fortsätter att röra. När nästan all choklad har smält lyfter du ur den mindre skålen från varmvattnet. Fortsätt dock att röra tills all choklad har smält ordentligt. Nu måste du ha lite tempo och använda chokladen ganska snabbt och direkt när du är klar, ställer du in godiset i kylskåpet.
Och vad du än gör - se till att det inte kommer så mycket som en endaste liten vattendroppe i chokladen.


Hur rostar och skalar man hasselnötter?
Det finns olika metoder men jag tycker det är enklast att rosta hasselnötter i en torr teflonstekpanna. Jag låter de gå på ganska hög värme och efter tag hör man hur det börjar knastra, först bara lite och sen mer och mer. Man måste röra om rätt ofta, annars bränns de. Efter ett tag börjar hasselnötterna att svettas och då vet man att skalet håller på att spricka. När de flesta hasselnötterna har fått sprickor drar jag av pannan från värmen och låter nötterna svalna lite innan jag lägger dem i en handduk och gnuggar av skalet. Handduken använder jag bara för att det är enklare att skaka av alla skal då. Tro mig - man har tunna, små hasselnötsskal över hela köket annars.


Så, då var julen räddad då. Vi kanske hoppar den röda chokladasken i år... men vi får ju trillingnötter i alla fall.


/ak




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...