2 december 2013

Stora Pyntardagen

I lördags var det Stora Pyntardagen. Dagen då julen åker fram hemma hos familjen Hallström.



Kommer ni ihåg bokstäverna jag gjorde till Halloween? Samtidigt som jag gjorde dem, gjorde jag även de här God Jul bokstäverna. Annat typsnitt bara. Väldigt användbar metod att för att fixa helgstämning. Och de blev väldigt fina ovanpå stora skänken. Om jag får säga det själv.

 



Efterlängtad dag
Stora Pyntardagen har varit efterlängtad i huset. Den lilla fröken (som inte är så liten längre eftersom hon blir 10 år i feb.) har väntat och väntat. Och sen väntade hon lite till. Lördag morgon var hon nästan färdig att spricka och enligt Älsklingen hoppade hon upp och ner av förväntan från det hon gick upp. Själv tog jag en låååång sovmorgon. Det var inte uppskattat av hopp-jerkan.

Och sen skulle vi handla. Och äta lunch. Och fika. Och det var då hon uppgivet sa till Älsklingen att hon helt ärligt inte visste vem jag var. Här är det Stora Pyntardagen och jag ska fika!? *fnissar* Hon kan bli lite dramatisk.

Men framåt eftermiddagen började vi i alla fall att bära upp jullådorna från källaren och hon formligen slängde sig över dem. Jag är antagligen en väldigt dålig mamma.... men ... helt ärligt.... jag tycker det är svårt att pynta när det står någon och hoppar vid sidan om och frågar.
- Den här då? Och den här då? Mamma.... mamma.... mamma.... vart ska den här vara då?

Eftersom det blir lite annorlunda pyntat från år till år, beroende på hur jag känner, så kan jag inte bara säga att den ska stå där och peka någonstans. Fast det skulle ju onekligen ha varit mycket enklare. I alla fall så fick vi julen på plats och efter lite ändrande och fixande så är jag på det hela taget nöjd. Och dottern.... hon tyckte att jag hade överträffat mig själv med pyntningen. Men det tycker hon å andra sidan varje år.

 


Vi har ett väldigt stort vardagsrum. Och det är knepigt att möblera eftersom det är dåligt med väggar. Det är mest dörrar och stora fönsterpartier. Och så öppna spisen. Därför byggde vi en liten halvvägg när vi hade bott här ett tag. Det är över den halvväggen snöfallet hänger. Jag hade ju hoppats att jag skulle kunna ta några snygga bilder av min urskog jag har gjort, som står där under snöfallet ... men hur jag än bär mig åt, är allt man ser baksidan på tv:n. INTE KUL! Jag måste fixa det där. Tror jag ska sätta upp några panelgardiner precis bakom tv:n. Då slipper man i alla fall se den. Jag ska grunna ett varv på det. Så länge så får ni använda fantasin.




Fast urskogen blev rätt bra. Naturligtvis glömde jag ju att ta bilder på hur jag gjorde urskogen men det var verkligen inte så komplicerat. Jag plockade in pinnar från trädgården (som vanligt, höll jag på att säga), tryckte ner dem i en boll med trolldeg som jag "modellerade" så jag fick en fot. Sen fick det stå och torka.

L-Ä-N-G-E

Själva "grenarna" gjorde av vanligt kopieringspapper som jag delade i 4-5 remsor och sen klippte upp i "taggar" och böjde till. Sen lindade jag bara upp remsorna på pinnarna lite snett, limmade i slutet på varje och började med en ny tills jag nådde toppen. Till sist sprejade jag foten med snöspray och det var klart.

   


Det ska fortfarande upp några saker, men nu är det mesta uppe. Jag tycker om att få fram allt till 1:a dec. Granen tar vi till Lucia och sen är jag redo att plocka bort allting direkt efter Nyår. För då har jag tröttnat på mys-pys och mörker och tända ljus och längtar efter vår och ljusa färger och solsken. Himla trist att det fortfarande är vinter åtminstone ett par månader till då. ;)

Så, hur pyntar du till jul? Mycket? Lite? Inget alls?


/ak



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...