8 januari 2014

Orkidéer i massor


Kolla in det här!! Orkidéerna är helt galna tror jag. Och nya blomstänglar och keikis överallt på dem.

Hur man gör för att de ska blomma? Tja... misshandel verka funka bra. De här står i ett stekhett söderfönster. Något de normalt INTE uppskattar. Men vi har alltid jalusierna fördragna eftersom det blir olidligt varmt i rummet annars, så de får inte den där brännande solen på sig. I andra ändan av huset har jag orkidéer i rent norrläge och de blommar lika mycket. Vete fan hur de vill ha det egentligen. ;) Jag spiller lite vatten över dem då och då. Lite näring, OM jag kommer ihåg. Och jag köper inte speciell orkidéenäring. Nä, nä. Jag kör på vanlig BioBact. Fast jag har mycket svagare dos. Inte 17 orkar jag hålla på och byta näring för olika blommor. Näpp... that ain't gonna happen.

De flesta av mina orkidéer är mellan 5-10 år och blommar, blommar, blommar. Jag planterade om de förra året och de höll sig rätt lugna efter det. Återhämtade sig antagligen. Jag planterar inte om orkidéer särskilt ofta, men när jag gör det är det en rätt ... eeehh.... våldsam historia. Jag brukar kapa en hel del rötter och det är väl klart att det är lite påfrestande för dem. Så då vilar dem. I några månader. Sen börjar de om och blommar, blommar, blommar.


/ak


2 kommentarer:

  1. Mina är också otroligt blomglada nu. Visst är det kul!! :-) Läste nånstans att de vill ha mycket ljus som den soliga sommaren gav då blommar de bra nu i december och framåt. Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt med alla blommor. Speciellt som det har varit grått och regnigt och uschligt i ungefär... åhh... en si-så-där fyrtioelva veckor nu. *grymtar surt*

      Men det är snart vår va? Säg att det är det. Så att trädgårdslusten kommer tillbaka och man kan gå ut och känna jord mellan fingrarna. :)


      /anna-karin

      Radera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...