20 januari 2014

DIY virka rejäla och tjocka grytlappar



Det är snudd på pinsamt, men de grytlappar som finns i hemmet har säkert... åhhh.... en 10-15 år nacken. Och alla kommer från Ikea. Vet faktiskt inte varför jag inte har skaffat nya under årens lopp men det har jag inte. Kanske för att de jag trots allt har tittat på har varit små. Och tunna. Och små. Och det funkar inte. För försök ta ut en tung plåt från ugnen med ett par grytlappar som täcker fingerspetsarna och som är tjocka som en torkhandduk. Man bränner sig direkt. Och då gör det ont. Så man måste spola under kallt vatten. Länge. Och till slut så spolar man så länge så det kalla vattnet gör att det gör ont. Och man börjar frysa. Och måste sätta på raggsockor. Och en tröja. Och när man springer runt och letar efter raggisar och en tröja så glömmer man maten spisen och bränner vid den. Och allt detta för att man hade ett par för små grytlappar. Det blir ju pinsamt på riktigt.


 


Såååå.... när jag snubblade på den HÄR beskrivningen på dubbelvirkning trodde jag först att de skämta med mig aprilo. Jag är, i ärlighetens namn, ingen stor virkare. Men när man hittar en sån här beskrivning på något som uppenbarligen saknas i den personliga kunskapsbanken, så måste man ju testa! Eller hur? Ja, jag måste i alla fall testa. Och ta mig tusan om det inte funkade.






Lagom tjocka, virkade grytlappar. I vilka färger jag än vill. Man blir ju imponerad! Beskrivningen kommer från en amerikansk sida som heter Mama's Stichery Projects och är sålunda på engelska, men bara lugn och fin....andas..... det är tydliga bilder så man förstår hur hon menar. Egentligen är det bara frågan om fasta maskor... fast på ett litet annorlunda sätt. Så att grytlappen blir behagligt tjock.

Men ok, här kommer en beskrivning på svenska från Karins Bloggiblogg. Bara för att jag är så himla hyvens. ;)


 





Så nu har jag virkat några braiga grytlappar till köket. De är ungefär 18 cm x 18 cm. Egentligen hade jag velat ha de ett par centimeter större, men eftersom jag höftade antalet maskor så blev de så här. De ser lite ojämna och så ut oxå men det är bara för de inte blockade. De kommer att tvättas snart ändå, så jag struntade faktiskt i det. Japp... för sån är jag. 




Så, nu vet ni hur ni ska göra för att virka lagom tjocka och stora grytlappar. 
So, children - go forth and maketh grylappar.


/ak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...