27 januari 2014

DIY Byta köksfläkten

Idag hade jag tänkt berätta om min vän Anders och hur fräsch han har blivit på gamla dar.... men istället så kommer här en bild på vårt kök just nu.



Asså... vi skulle bara byta fläkt. Jag lovar. Inget annat. Bara fläkten. Fast, efter 46 år på denna vår sköna jord, borde man ju ha lärt sig att det finns inget "bara". Den ena leder till det andra som leder till det tredje som leder till en halv köksrenovering

Eller... nu överdriver jag. Det är inte en halv köksrenovering. Det är bara en liten, liten renovering. Till saken hör nämligen att jag har planerat att måla om HELA köket till sommaren. Du vet, tömma det på allt och sen måla allt. Från tak till golv... lister. Alltså har vi inte lust att lägga för mycket krut på det just nu.



Men... kolla här. Det är var vår gamla fläkt. Ett monster. Från 1800 kallt. Och som vi skulle ha bytt för en åtta år sen. När vi flyttade in i huset så målade om köket på en gång och eftersom vi skulle byta fläkt på en gång så brydde jag mig inte ens om att tejpa den. VADDÅ?? Den skulle ju bort ju. Pronto.

Men, tiden och gick och andra saker kom upp som prioriterades, ända tills efter sista julhelgen. Jag rengjorde filtret i fläkten - ordentligt - för inte så länge sen och ändå så har det droppat fett ner på spisen. Känns inte säkert. Så när vi hittade ett bra erbjudande på ny fläkt så slog vi till. Inte för att vi egentligen hade råd eftersom jag går på a-kassa... men ibland har nöden ingen lag.




Osså kom då fläkten i förra veckan. (Det är den som står på bänken till höger i bilden högst upp. På plasten.) Och vi tog bort den gamla fläkten och insåg att .... oh shit.... det här blir ju inte bara att sätta upp den nya. Eller... jo det är klart att vi hade kunnat.... men det hade ju sett för hemskt ut. Ljusgula väggar?? I don't think so. Så vi började planera och ett, tu, tre så var vi uppe i en halv köksrenovering. Men... det funkar inte. Vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt. Så vi backade lite. Vi tog inte ner skåpet t.ex och bara det sparade in en hel del spackling och målning.

Ibland händer det att rosa pyjamasklädda hopp-jerkor
dyker upp i min bilder.
Det är väldigt mystiskt. 

Och vi bestämde oss för att fortsätta med det enklaste, billigaste vita kvadratiska kaklet vi hade sen tidigare.




Så... här är vi nu. Jag hade ju hoppats att jag skulle kunna foga idag, men när jag skulle börja jobba så insåg jag att fogpaketet inte var "nästan fullt" som jag trodde utan nästan tomt. Asså... HUR kan man missa en sån sak? Jaja ... nu måste jag åka iväg och köpa kakelfog och lyssna på det här - minsta förpackning jag hittar här nere i Karlskrona är på... 5 kg. MEN KOM IGEN!! Jag behöver kanske 1 kg! Pffft.....

Fortsättning följer.


/ak









2 kommentarer:

  1. Det är samma erfarenhet som vi har. Precis så där slutar oftast alla byten av utslitna apparater. Ingenting passar in efter de gamla, utan det blir en hel del kringjobb.
    Det gäller att ge sig i tid, precis som ni gjorde, annars står man snart uppe i ett jätteprojekt!
    Önskar er lycka till med den nya fläkten.

    PS. Bara för att slippa en sådan där kostsam och brydsam historia i framtiden, så har vi faktiskt köpt en extra spishäll som reserv. Hur skulle vi annars någonsin hitta någon annan som passar in i det nerfrästa hålet i stenskivan, när den gamla hällen är förbrukad? Vi skulle bli tvungna att riva en stor del av spisfundamentet där också vedspis och annat ingår.
    Hittade en helt ny likadan häll för halva priset på Blocket. Det var bara att slå till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jodå, nu har jag fogat oxå så nu är det makens tur att ta vid. Han är snickaren i familjen, nämligen. Sen måste nog jag göra lite till och SEN är vi klara. ;)

      Och ooohhh va smarta ni är som köpte en spishäll till! Bra gjort där. Och vad snyggt det måste vara med stenskiva med hällen nedsänkt i. Så skulle man ha det.


      /anna-karin

      Radera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...